عاجلعالم الفن

إلهام شاهين “اعتزلي الفن بهدوء” وخالد الدين “ربنا يثبتك وتحلي عنا”..رد نجوم الفن على حلا شيحة

إلهام شاهين اعتزلي الفن وخالد الدين ربنا يثبتك وتحلي عنا..رد نجوم الفن على حلا شيحة

إلهام شاهين اعتزلي الفن وخالد الدين ربنا يثبتك وتحلي عنا..رد نجوم الفن على حلا شيحة
حلا شيحة

تقرير مادونا عادل عدلي 

هاجم عدد كبير من نجوم الفن وصناع السينما على الفنانة حلا شيحة بعد تصريحاتها الأخيرة عن فيلم “مش أنا”كما قد وجهت حلا نصيحة للعاملين بالوسط الفني قائلة” الفن باطل وأنا أتبرأ من الفن”.

حيث شنت حلا حالة من الهجوم الشديد قالت حلا شيحة: “أنا عارفة ومتأكدة أن زملائي جواهم خير بس للأسف فتنة الشهرة والنجاح مش بتخلينا نشوف، والفن اللي بيخلينا نبعد عن منهج ربنا ومتبقاش قدوة لأولادنا يبقى باطل وميبقاش فن، يا سلام لو أصواتنا ومواهبنا كلها نستعملها في الخير عشان يبقى فن بجد”.

ماندو العدل يرد على حلا شيحا

نشر المخرج ماندو العدل عبر حسابه الرسمي “فيس بوك” قائلا: “يا ريت بس لما تطلقي مترجعيش تقولي عايزة أمثل تاني يا أستاذة حلا”.

رد والد حلا شيحا دي مش بنتي

رد الفنان التشكيلي الكبير أحمد شيحا على تصريح ابنته الأخير قائلًا: “غير موافق على كلام حلا على الإطلاق وما ينفعش الكلام ده، ومش عشان خاطر هي بنتي هطاوعها في الغلط”.

وتابع ” كلام ما يصحش، وهي صورت الفيلم وكانت معجبة بيه جدًا، والكلام ده ما اعرفش أساسه إيه، إنتى صورتي وخلاص.. مش دي حلا اللي أنا أعرفها”.

عزة الحسيني ترد على حلا شيحا

علقت عزة الحسيني المخرجة ورئيس مهرجان الأقصر للسينما الأفريقية “واخدة الفن سلم”.

أحمد الشامي يرد علي حلا شيحا

ومن جانبه علق الفنان أحمد الشامي عبر حسابه الرسمي على تويتر “والله أنا مبسوط من كل الردود أن الناس فاهمة، أن كل ده أكل عيش، وأن لو الشهرة فتنة وهي مقتنعة كانت هي بنفسها قفلت كل السوشيال ميديا، ووقفت كلام مع صحافة”.

رباب ممتاز ترد على حلا شيحا

علقت الفنانة رباب ممتاز قائلة” قلتلها كدة أول ما قلعت الحجاب و رجعت لينا، وزمايل ليا زعلوا وقالوا سبيها حرام، وكنت عارفة أن الدين عندها مواسم، احنا وحشين مترجعيش المعصية تاني”.

الشاعر خالد تاج الدين يرد على حلا شيحا

قال الشاعر خالد تاج الدين “ربنا يثبتك وتحلي عنا بقي، ما هو مترجعيش تعملي شوية فلوس زي الفل بعد كدة تشتمي الفن، وياريت تتخلصي من كل الفلوس اللي قبضيتها في السنتين اللي رجعتي مثلتي فيهم علينا”.

راندا البحيري ترد على حلا شيحا

ردت الفنانة راندا البحيري على تصريح حلا شيحا الأخير قائلة: “هو محدش قال لحلا إن باب التوبة مش موجود عالإنستجرام، حد ياخد بقى منها الموبايل بسرعة”، وتابعت: “هو محدش فهمها أن اللي بتعمله ده ممكن يعرضها للمساءلة القانونية وأنها تضر بسمعة فيلم وبالتالي إيراداته”.

الكاتب والسيناريست محمد العدل يرد على حلا شيحا

علق الكاتب والسيناريست محمد العدل عبر صفحته الرسمية بموقع”فيس بوك” قائلا: “اللي عملتيه شايفاه حرام، هتصرفي فلوس حرام، رجعي الفلوس”، “عفوًا أفخر بانتمائي للفن والفنانين”.

منة فضالي ترد على حلا شيحا

أوضحت منة فضالي” أنها تحترم حرية حلا شيحة إلا أنها لا ترى داعي لتغيرها وتجريحها في زملائها بعد الزواج.

وعن خبر تصريحات حلا شيحة: “لا تعليق لأن تعليقي هيكون جارح.. مش تجريح بس مينفعش قبل الجواز كلام، وبعد الانفصال كلام، وجواز تاني كلام ونجرح في الزملاء، اللي ملهومش ذنب، هو حد ضربها على إيديها، تصور المشاهد دي، وبعدين ترجع تقول كلام تاني”.

إلهام شاهين لـ حلا شيحا اعتزلي الفن بهدوء

ذكرت الفنانة إلهام شاهين، إنها لا تحجر على حرية أحد، ولا ترى داعي لهجوم حلا شيحة على زملائها، وكان من الأجدر بها الاعتزال بهدوء دون التجريح في أي شخص.

ورفضت إلهام شاهين إدلاء تصريحات حول رأيها في خبر اعتزال حلا شيحة للفن، مشيرة إلى أنها حرية شخصية، وأن حلا شيحة حرة في نزعتها الدينية، ولكن ليست حرة في التجريح في أي أحد، وأكدت أنها تعتبر فنانة معتزلة منذ فترة لأنها تقريبًا لا تعمل.

الفنانة مي فاروق ترد على حلا شيحا

قالت الفنانة مي فاروق عبر حسابها الرسمي على موقع فيسبوك: “أحترم جدا الست اللي تقرب من ربنا عشان حبها في ربنا ..اللي تبعد عن الدنيا تقربا من ربنا ..إنما تلبس حجاب عشان رجل وتتطلق فتقلعه وترجع تقول حلمي وبحاول ألاقي نفسي وتتحول ١٨٠درجة!! وبعدين ترجع تلبس الحجاب عشان رجل تاني وتخبط في زملاء وفي وسط هي واحدة منه؟.. ما أقدرش أحترمها أبدا”.

وجهت مي رسالة إلى حلا شيحة: “البسي حجابك لربنا مش لراجل ..الراجل بيروح وييجي غيره ربنا هو اللي باقي واحترمي الناس عشان يحترموكي.. مش مشكلتهم إن معندكيش مبدأ”.

وتابعت: “بكرة تتطلقي تاني وترجعي للوسط وللناس اللي بتقولي عليهم حرام دول بس ساعتها اللي هيشتغل معك أو يشغلك يبقي يستاهل اللي يتقال عليه وللا ده تريند جديد؟”.

خالد سرحان ل حلا شيحا رجعي الفلوس اللي كسبتيها من الفن

وذكر خالد سرحان، عبر حسابه الرسمي بموقع “فيسبوك”، وقال: “اللي ميحترمش الفن يرجع الفلوس والفلل اللي كسبها من الفن وساعتها هصدقه”.

رد سلوى محمد علي على حلا شيحا راهنتي غلط.. ده مايتراهنش عليه

علقت سلوى محمد علي قائلة :” يابت ياخايبة الرجالة مالهومش أمان، خصوصا زوجك العزيز، ده راجل عنده تارجت في الستات عايز يحققه يفضلك إيه بقي الكارير والزملاء”.

وتابعت سلوى في ردها “أنتي راهنتي غلط خالص يا حبيبتي، ده مايتراهنش عليه”.

وفاء صادق ترد على حلا شيحا

ردت الفنانة وفاء صادق علي التصريح الأخير للفنانة حلا شيحا قائلة”المشكلة مش في البوست اللي كتبته حلا، ولا في ردها، إنما المشكلة لما ترجع الفن هتشغلوها تاني، بعد ما قالت إن الفن حرام، أصلها راجعة راجعة”.

وصرحت وفاء بوصف حلا النجاح الفني بالفتنة، والقول بأن الفن طالما لا يقرب الناس من الله فهو باطل.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
هذا النص خاضع لحقوق الملكية
إغلاق