حواراتعاجلعالم الفن

أحمد رفعت في حوار خاص لـ عالم النجوم: محمد صبحي أحد علامات الفن العظيم 

أحمد رفعت في حوار خاص لـ عالم النجوم: محمد صبحي أحد علامات الفن العظيم 

أحمد رفعت في حوار خاص لـ عالم النجوم: محمد صبحي أحد علامات الفن العظيم 
أحمد رفعت

حوار / حماده سليمان أبوالوفا

أحمد رفعت هو أحد أهم النجوم المصرية على مدر أكثر من 20 عام، مختلف في ادواره طول الوقت انيق وجميل وكرزما محبوب للجميع في الوسط الفني الزملكاوي الأصيل يفتح قلبه لعالم النجوم
ويحكي مشواره وحكاياته مع الفن المصري.

س كيف بدأت دخول المجال الفني والتمثيل؟

ج . بدايه مسرح الجامعه جامعه الزقازيق حلم التمثيل يكون مفروض يكون دكتور بس لما يحلفني التوفيق ثم الصدفه جمعتني بعد كده الصدفه المنتج الكبيره محمود دموهش وقدمني للمخرج مصطفى الشال وكان مسلسل بعنوان الخيانه كان بطوله الراحل العظيم هشام سليم والجميله صديقتي نرمين الفقي وكان في نفس الوقت برده كان في مسلسل الترميذي كان اخراج الرائعه احمد طنطاوي ثم بعد كده الانطلاقه بقى والمشوار الطويل.

س … بدايه السينما كانت ازاي وما هي الواجهه الاولى لك؟

ج…. كانت مع المخرج الكبير شريف عرفه كان فيلم مافيا مع احمد السقا ومنى زكي وكنت خطيب منى زكي في الفيلم كان دور جميل حبيته جدا ولا تتخيل الحب واحترام وتقدير وانبهار شريف عرفه بي في الفيلم .

س٣ .. عملت مع نرمين الفقي وبينك وبينها كيمياء جميله وعملت مع منى زكي كلمني عنهم دول تحديدا؟

ج . اشتغلت مع منى زكي كثير انا عملت معها سندريلا وكاريوكا ومافيا فنانه جميله ومحترمه ومهذبه جدا محمد يرميني فيك كانت البدايه معها في الخيانه ثم امراه في شقه ثم والاخيره المسلسل الاخير لسه مخلصيني بطولتي انا وهي واحمد سعيد عبد الغني اسمه بعد نهايه طبعا فنانه جميله جدا وفنانه محترمه جدا اخته وصديقه.

أحمد رفعت في حوار خاص لـ عالم النجوم: محمد صبحي أحد علامات الفن العظيم 
بوستر مسلسل  نصيبي وقسمتي ٤

س . الاستاذ محمد صبحي اكتر حد اشتغلت معاه وبينك وبين حب وكيمياء  كلمني عنه ؟

ج . محمد صبحي احد علامات الفن العظيم او اسطوره من اساطير الفني شخصيه جميله وعظيمه مثقف باقول كده بحكم قرب منه سبع اعمال بدايه انفرز بلا جواد وملح الارض ورجل غالي فقير جدا وعايش في الغيبوبه ونيس واحفاده ومسرحيه ماما امريكا حضرت كواليس وحكايات شخصيه تكبيرك على الاحترام والتقدير اتمنى العمل معي دائما باتعلم منه واسم مثقف جميل.

س .العمل اقرب لقلبك وتحب وحاسس ان الدور ده كان عظيم جدا وكان جميل ؟

ج… بالطبع دول رشدي اباظه كان شخصيه جميله لما تعمل دور بحجم وقيمه رشدي اباظه حاجه كبيره جدا وكمان وانت بتشاهد ردود افعال قرايب واللي من الدرجه الاولى زي الاستاذ وجيه اباظه الاستاذ سيد اباظه اشوفهم ولا بتتخيل اعجابهم كانوا بيقولوا لهم حاطين هدوم على قلبهم لكن انت ما شاء الله عليك كنت مبدع وجميل طبعا كانت حاجه كبيره وعزيمه . واكيد برده من الادوار العظيمه من قلبي جدا الاختيار ودور العقيد الشهيد احمد جاد والادوار اللي بفتخر بها جدا وبتشرف اللي انا عملت حاجه زي دي كانت من اهم الاعمال لي في حياتي كلها طبعا مع مخرج كبير زي بيتر ميمي وكاست عظيم . مديري في مسلسل قسمتي ونصيبي ممكن انا المصري الوحيد انا وهاني عادل اللي عملته ادوار قصتين في سيزون واحد كان عمل مقرب لي من قلبي جدا طول الوقت باحب الاختلاف وبحب للناس تشوفني في ادوار مختلفه.

س. نفس تشتغل مع مين من المخرجين والممثلين ؟

ج كان نفسي طبعا اشتغل مع الزعيم الكبير عادل امام ربنا يدي له الصحه يا رب واتمنى يحصل كده وابن مغري الكبير الاستاذ محمد عادل كان نفسي اشتغل مع الكبير او يوسف شاهين كان حلم كبير قوي انا اشتغلت مع كل نجوم مصر الحمد لله اشتغلت مع عمر الشريف العالمي اشتغلت مع الاستاذ محمد صبحي الاستاذ حسن حسني كل المخرجين الكبار كل الممثلين الكبار اشتغلت معهم الحمد لله ما فيش ممثل او مخرج اشتغلت معي غير لما الحمد لله بيني وبين الصداقه واحترام ومؤده وببقى نفسي اشتغل معه ثاني وثالث.

س. بتحضر لي ايه الفتره اللي جايه في شهر رمضان في حاجه ولا ما فيش ؟

ج …. بنحضر الفتره اللي جايه مسلسل الامام الشافعي لي مصر ده بطوله النجم الجميل العالمي خالد النبوي والمخرج السوري المحترم ايلاس حجي وكمان انتهيت من تصوير مسلسل مع الجميله نرمين الفقي واحمد سعيد عبد الغني وده ان شاء الله هيتعرض الفتره اللي جايه وانتهت فعلا من التصوير.

س8 الزمالك الزمالك العشق الابدي ودائما تصريحاتك عن نادي الزمالك وحبك له ما بياثرش عليك في شغلك ما بياثرش عليك في عملك ما حدش بيقول لك هدي وشايف فرصتها ايه السنه دي؟

ج . كثير من اصحابي طبعا بيقولوا لي بس انا اكيد حبي الكبير لي الزمالك وتقديري لنادي الزمالك وكمشجع وفرد ليه ما يمنعش دائما ان انا لما اشوف حاجه غلط اقول عليها غ الزمالك تستحق اللي هي تاخذ حقها اتمني من المنظومه تبقى فيها عداله مش اكثر وخاصه العلمين اللي هم سبب الاحتقان وسبب كل حاجه بتحصل في المجال الرياضي الزمالك السنه دي اكيد فرصه كبيره جدا في كل البطولات ولكن يحتاج لي بعض التدعيمات وده بقى في الفتره الاخيره محتاج مهاجم محتاج مدافع ومحتاج جناح شمال امانه امانه انت فين يا نادي الزمالك دائما والكره المصريه عامه والمنتخب مصر اكيد

مايسة عبد الحميد

نائب رئيس مجلس إدارة الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى