عاجلعالم الفن

أبرز تصريحات محمد صبحي عن عيلة اتعملها بلوك

أبرز تصريحات محمد صبحي عن عيلة اتعملها بلوك

محمد صبحي

كتبت مادونا عادل عدلي

أعرب الفنان محمد صبحي عن سعادته الشديدة بنجاح مسرحيته عيلة اتعملها بلوك وكشف كيفية التعاون مع الفنانة وفاء صادق حيث أنه انبهر بصوتها في الغناء.

وكشف الفنان محمد صبحي عن التعاون مع الفنانة وفاء صادق، وذلك من خلال المؤتمر الصحفي لمسرحيته عيلة اتعملها بلوك، وقال… “معظم الممثلين اللي دخلوا استوديو مثلوا وغنوا، وفي فرق بين الممثلين والمطربين وده اللي أثبته العرض ده والعرض اللي فات إن المطرب بيبدع أمام الجمهور، في فرق كبير بين الممثل اللي عامل مسرحية وبيغني لأنه لازم يغني بإطار معين، وأنا مبهور بيهم كلهم، وأكتر واحدة مبهور بيها في الغناء هي وفاء صادق، لأنها كانت بتقول لأ ولكن كان لازم تجرب”

واستكمل محمد صبحي حديثه عن جمهور المسرح، حيث قال: دايمًا أقول متهاجموش الإسفاف والفن المبتذل بلاش نضيع وقت والأحسن نوجد البديل، وقليل لما الكاميرا تروح للمحترم، ما خلاص اللي طلع تريند طلع، ولكن الجمهور حقيقي واللي بيجي المسرح بيحب الإبداع.

والجدير بالذكر أن اختتم الفنان محمد صبحي حديثه عن حبه الكبير وارتباطه بمسرحية عيله اتعملها بلوك، وقال.. أول ما ألاقي إفيه لفظي بين السطور كده ببعد، ومسرحية عيلة اتعملها بلوك هي أقرب للأعمال الواقعية ده مسرح واقعي، لأن الحياة مش طول الوقت فيها ضحك ولا حزن، والموقف اللي يضحك هو أقوى بكتير من اللفظ والجملة والنكتة.

وايضا تحدث محمد صبحي عن المعدل الطبيعي لتحويل أي رواية لعمل مسرحي، وذلك من خلال المؤتمر الصحفي لمسرحيته «عيله اتعملها بلوك».

 وتحدث الفنان محمد صبحي عن تحويل الرواية لعمل مسرحي، وعن الأثر الإيجابي لـ البروفات قبل عرض المسرحية، وذلك من خلال المؤتمر الصحفي لمسرحية عيلة اتعملها بلوك، قائلًا: أي رواية المعدل بتاعها 8 شهور، أنا عندي محمد تبارك مرة بيزورني في المسرح قالي بتعمل إيه، علشان لاقاني بعمل بروفات، وقولتله كل يوم بعمل بروفات.

وأضاف صبحي خلال المؤتمر الصحفي لمسرحيته «عيلة اتعاملها بلوك»  بمدينة سنبل أن الدراما أشياء تحتمل الوجهين جزء يهدم وجزء يُعلي.

واضاف: مستحيل نقرب من حاجة تهد بلدنا وهذا لا يمنع ما نريد قوله، فالعرض يظهر ما قمنا به من بلوك من أجمل ما فينا ونحن ضد التخلف وصحيح لابد أن نتركه لكن حتى في علاقتنا بيننا وبين بعض وشاهدنا أن التأثير السياسي والاجتماعي والثقافي والاقتصادي يؤثر ويتأثر.

عيلة اتعملها بلوك
زر الذهاب إلى الأعلى