أهل المغنيعاجلفضائيات T.V

انغام في سهرانين.. “أحمد زكي قالي انتي عبد الحليم الستات ووالدي كان عازف كمانجا”

انغام في سهرانين.. “أحمد زكي قالي انتي عبد الحليم الستات ووالدي كان عازف كمانجا”

 

انغام في سهرانين.. "أحمد زكي قالي انتي عبد الحليم الستات ووالدي كان عازف كمانجا"
انغام وأمير كرارة

كتبت/ مادونا عادل عدلي

كانت النجمة أنغام ضيفة في برنامج “سهرانين” الذي يقدمه النجم والإعلامى أمير كرارة، والمذاع على قناة ON، وتحدثت أنغام خلال الحلقة عن مقابلة للفنانة الراحلة شادية

وقالت.. “الست شادية غنت في عيد ميلادي كان وقتها عندى 6 أو 7 سنوات، وجابتلى هدية سلسلة فيها كلمة الله وأسورة في إيدى بس ضيعتها للأسف، وقابلتها مرة وأنا كبيرة وكان معايا ابنى في مطعم في بيروت وروحنا سلمنا عليها”.

وعن بدايتها قالت أنغام: “والدى أصلا كان عازف كمانجا، وكان دايما بيذاكر كتير عليها في البيت وأنا كنت طفلة عندي شهور لما بعيط لو هو بيعزف عليها حتى لو بالصدفة بسكت وأهدى وأنام، وأنا عيلتى فنية مش من ناحية والدي بس ولكن كمان من ناحية والدتى، وجدتى لأم أمي كان صوتها حلو ولكنها لم تحترف الغناء”.

واستكملت حديثها قائلة: “والدي اكتشف إن صوتى حلو في عيد ميلادى الخامس وكان بدون قصد لأن كلهم كانوا بيغنوا وأنا كمان قلت أغنى، وغنيت أغنية أشوف لرياض السنباطى وكنت طفلة ووقتها والدى اتخض وقال إزاى هاغنيها وهما مكنوش مركزين أصلا لأنها بتشتغل كل يوم في البيت فلزقت في ودنى وحفظتها”.

وقالت عن أحمد زكي: “أحمد زكي كان حبيبي جدا ولينا سهرات كتير مع بعض، وفي سهرة من السهرات قالى إنتى عبد الحليم الستات، وطبعا أى حاجة يقولها أحمد زكى هي ليها قيمة، ويمكن كان عنده وجهة نظر إن طريقة تعبيرى في الغناء عاملة زى عبد الحليم حافظ على المسرح”.

نهى مرسي

نائب رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى