عاجلعالم الفنفضائيات T.V

بعد غياب أكثر من 22 عام… يحيى الفخراني يعود إلى السينما

بعد غياب أكثر من 22 عام… يحيى الفخراني يعود إلى السينما

بعد غياب أكثر من 22 عام… يحيى الفخراني يعود إلى السينما
يحيى الفخراني

متابعة: ثريا الصاوي

كشف الفنان يحيي الفخراني، استعداده للمشاركة في عمل سينمائي جديد بعد غيابه عن السينما منذ حوالي 22 عاما من خلال برنامج *صاحبة السعادة” مع الفنانة والإعلامية القديرة إسعاد يونس.

وصرح يحيى الفخراني: “أحضر لفيلم جديد يحمل اسم بنزو، من تأليف تغريد جمال، وإخراج سارة وفيق، وإنتاج شهد رمزي، والفيلم جديد تمامًا، ومختلف عن كل أعمالي السابقة”.

وتابع: “أنا كان المهم أني أشتغل مكنش يهمني دا سينما ولا مسرح، بس المسرح له متعة خاصة وأنا بحب كام سنة كدا أروح عامل مسرحية زي ما تكون بتلمع شغلك وبترجع تاني للشغل اليومي والأحاسيس اليومية، والمسرح يوميًا بيكون مختلف، وعمري ما فكرت أكون نجم أو ممثل عظيم، كنت عايز أمثل وخلاص وعمر طموحاتي ما كانت مادية، أنا كل اللي همني أني اشتغل شغلانة بحبها وهوايتي”.

وأضاف الفخراني: “بحب الأدوار اللي فيها تحدي ودايمًا بختارها، وعشان كدا بقالي فترة كبيرة مش لاقي فيلم وسيناريو كويس، واللي بيجيلي بكون عملته قبل كدا؛ لأن لما العمر بيطول بتبقى تجاربك أكتر وبحس أني عملت معظم الأدوار ومش بحب أكررها”.

وفي هذا السياق شارك الفنان يحيي الفخراني في العديد من الأفلام، أبرزها “أرض الأحلام، غراميات في الثلاجة، جريمة في الأعماق، نص أرنب، إعدام ميت، حب في الزنزانة” وحققت أعماله نجحًا كبير.

نهى مرسي

نائب رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى