أفلام ومسلسلاتعاجلعالم الفن

شيرين رضا عن دورها في مسلسل “وبينا معاد : شخصية جديدة تماماً بالنسبالي

شيرين رضا عن دورها في مسلسل “وبينا معاد : شخصية جديدة تماماً بالنسبالي

شيرين رضا عن دورها في مسلسل "وبينا معاد : شخصية جديدة تماماً بالنسبالي
شيرين رضا

كتبت / روز توفيق انور 

حظى مسلسل ” وبينا معاد ” بإشادة واسعة من قبل متابعيه، مما ساهم في تصدر اسمه لتريند منصات التواصل الاجتماعي.

وتحدثت شيرين رضا عن مسلسها الجديد وبينا معاد قائلة : شخصية جديدة تماماً بالنسبالي انا دائماً كنت بسعي أن يتم عرض عمل فني بشخصية جديدة ومُختلفة، وبعد ما قرأت قصة مسلسل” وبينا معاد” وجدتها مكتوبة بطريقة جذابة وبدقة وبدأت بالفعل اطلع “نادية” للحياة.

وتابعت : “نادية” عاشت في بيئة أحسن بكثير من اللي هي معيشة أبناءها داخلها ، كان عندها أب وأم متفاهمين أكثر منها، بس هي ظروفها جعلتها بهذه الشخصية ، مفيش واحدة بتتولد مجنونة، مفيش حد بيدخل يزعق على طول لازم تشوفي وراء هذه الشخصية حكايات جعلتها بتهاجم دائما بهذة الطريقة. 

و أجابت شيرين رضا عن تساؤل الجمهور فيما لو كان دورها في مسلسل “وبينا معاد” يحاكي حياتها الواقعية.

حيث قالت: أن لا يوجد علاقة بين دورها في المسلسل وحياتها الواقعية.. وتابعت قولها: “بقالنا 3 سنين بنحضر. فأنا معنديش فكرة عن أي حاجة بجد.. إحنا محصلش بينا خلاف عشان يبقي في تحدي على البنت، بالعكس كلنا عاوزين ننجح”.

وتابعت:” الطليق ده بيبقى آخر حاجة بتفكري فيها، أول حاجة بتفكري فيها هي مصلحة بناتك.. التحدي مش إنك تغيظيه وتقولي شوف أنا قدرت أعمل إيه من غيرك، التحدي إنك تطلعيهم أسوياء”.

أما عن سؤال الجمهور عن الرسالة التي ترغب شيرين رضا في إيصالها للمشاهدين من خلال شخصية نادية فقالت: ” الست جامدة وتقدر تستحمل وتربي وتكبر وتعتمد على نفسها وتشتغل وتنجح في شغلها، أنتي لما تحطي في دماغك إنك عاوزة تعملي حاجة هتعمليها، هو ده الرسالة اللي أنا بقدمها كـ ست زي نادية”.

وتدور قصة مسلسل وبينا معاد في إطار إجتماعي كوميدي حول تفاصيل الحياة ومشكلاتها وأزمات تربية الأبناء في الطبقة المتوسطة، من خلال البيوت وأماكن العمل والدراسة والمشاكل اليومية التي من الممكن مواجهتها بحلول عملية بسيطة.

نهى مرسي

نائب رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى