حواراتمواهب

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية
ماريان عاطف

حوار: أحمد الدخاخني

ماريان عاطف جاد, فنانة تشيكلية شابة من بنات محافظة القاهرة والتي تخرجت من كلية الآداب قسم الفلسفة, وتتفنن ماريان بأقلامها في رسم اللوحات الفنية والصور التعبيرية والتي كانت أبرزها رسم طفل أسمر ووجهه مبلل بالماء بشكل باهر بجانب العديد اللوحات والصور الجاذبة, كما شاركت في معارض مثل بمعرض خيال فنان 2 التابع لرؤى عربية الدولي للفنون, هي تشارك الآن بمعرض figure art التابع لجاليري لمسات وحصلت على الشهادات والدرع.

وفي حوار خاص تواصلت ” عالم النجوم” مع الفنانة التشكيلية ماريان عاطف للحديث عن بداية اكتشافها لموهبة الرسم وعن النقاط الأخرى, كما يلي:

في البداية نتعرف بكِ وتخرجك بالكلية والمحافظة؟

ماريان عاطف جاد خريجة كلية الآداب قسم فلسفة من محافظة القاهرة لكن مشتغلتش في الفلسفة لأني بحب الرسم أكتر فبدي كورسات رسم.

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية
رسم ماريان عاطف

متى اكتشفتي موهبتك في الرسم ؟

أنا عندي موهبة الرسم لكن مكنتش مهتمية بيها أوي وأنا صغيرة كنت برسم كل فترة كبيرة وكان رسمي بسيط وماما جابتلي كراسة رسم تشجعني، لكن ابتديت أهتم بالرسم اكتر في مرحلة الثانوية ولكن برضه مكنش تركيز عالي أوي, ابتديت أهتم أوي وأشوف فيديوهات وأرسم كتير وأتابع فنانين وقنوات على اليوتيوب من أول ما دخلت الجامعة لحد دلوقتي, كنت كل فترة بصعب على نفسي الرسومات عشان أتطور أكتر وأقارن رسمي دلوقتي برسمي زمان كتحفيز.

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية
رسم ماريان عاطف

ما هي الصعوبات التي تواجهك في ممارسة الرسم ؟

هو في الحقيقة الرسم بالنسبة لي متعة, فلما بتواجهني حاجات صعبة في الرسم بتمرن عليها أكتر لحد ما اتقنها وأشوف حاجة تانية مش مظبوطة عندي واشتغل عليها وهكذا, زي مثلا رسم قطرات الماء على الوجه كنت بحس أنها صعب فاتمرنت عليها، وبقيت أرسم بورتريهات فيها مايه عادي وكذلك الشعر المجعد وهكذا و حالياً بتمرن أكتر على النسب والتشريح من كل الزوايا.

ما هي الأدوات التي تستخدميها في الرسم ؟

في الرصاص بستخدم أقلام رصاص فابر كاستيل والألوان الخشب والألوان الباستيل بستخدم فيها ألوان فابر كاستيل برضه وبرسم فحم بأقلام فحم كونتيه وفرش مكياج وقطن للدمج وبرسم زيت بألوان ماركة ماريز.

ماريان عاطف تتفنن في رسم اللوحات التعبيرية
رسم ماريان عاطف

كم من الوقت تستغرقي في رسم صورة ؟

كل ما اللوحة بتكون أكبر بتاخد وقت أكتر, لو رسمة صغيرة بتاخد من 3 ايام لـ 4, لو كبيرة من أول اسبوع فيما فوق.

من هم أكثر الناس تشجيعاً لك حياتك ؟

ماما وأختي ماريا.

ما هي الجوائز التي حصلتي عليها ؟

اشتركت بمعرض خيال فنان 2 التابع لرؤى عربية الدولي للفنون, ومشتركة حاليا بمعرض figure art التابع لجاليري لمسات ومعايا شهادات بالمعرض ودرع.

ما هي أحلامك الكبيرة التي تسعي لتحقيقها ؟

نفسي أفتح أكاديمية رسم قدام وافر فيها كل الكورسات الخاصة بالرسم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نهى مرسي

نائب رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى