أخبار وتقاريرعالم النجوم

الإعلامية كلير توفيق تكشف عن أمنياتها في 2020 وعن ماحققته 2019

اقرأ في هذا المقال
  • الإعلامية كلير توفيق تصرح لجريدة عالم النجوم عن ماتتمنا في العام الجديد

الإعلامية كلير توفيق تصرح لجريدة عالم النجوم عن ماتتمنا في العام الجديد

الإعلامية كلير توفيق تبعث رسالة لإصدقائها في العالم الٱخر

حوار وإعداد دعاء سنبل

الإعلامية كلير توفيق صحفية وإعلامية وصديقة مقربة لمعظم نجوم الفن والمجتمع. خفيفة الظل وصديقة صدوقة لكل من حولها. محبوبة من متابعيها لحسن خلقها وتواصلها مع الجميع بمنتهى الذوق والرقي.

أعتادت كلير على نشر  بوست أسبوعي لأصدقائها الراحلون عن عالمنا لتطلب من الجميع الدعاء لهم بالرحمة والمغفرة .. وهذا إن دل على شيء يدل على إخلاصها ووفائها لإصدقائها.

ومن أبرز هؤلاء الأصدقاء الفنانة الشابة الراحلة غنوة محمد على سليمان التي كانت تجمعها بها صداقة وحب ومواقف جميلة، والصحفية الراحلة هند موسى والفنان طلعت زكريا والمنتج الراحل أحمد السيد والفنان الشاب مصطفى العلي.

تخرجت كلير من جامعة القاهرة، و عملت  مسئولة الملف الفني ببرنامج السادة المحترمون علي قناة ontv  هي رئيسة مجلس إدارة مجلة كلاسى  

وشاركت كلير  بالتعاون مع المخرج محمد إبراهيم وفريق عمل العرض المسرحي “الحلال” كمستشار إعلامي للعرض، على خشبة مسرح الطليعة بالقاهرة ونجح نجاحاً كبيراً.

 

ممكن اعرف منك ايه الحاجة الحلوة اللي حصلتلك في 2019، وايه الحاجة الوحشة اللي حصلتلك متتمنيش تحصل لك تاني في 2020 ؟

حاجة وحشة حصلت.. أنا دايما بحط الوحش أدامي أن هو حاجة كويسة مش ببص علي  حاجة وحشة ،

الحاجة اللي متمناش انها تحصل في 2020 ان انا افشل في اي شغل أو أي علاقات مع أصحابي او اهلي .

أيه الحاجة اللي بتتمنيها على الصعيد الشخصي والإجتماعي؟

اللي الحاحة اللي بتمناها في عملي الصحافة و ترجع بريق المهنة تاني بالشكل بتاعها ، لأن في ناس كتيرة داخلت علي المهنة قللوا من احترام الناس لمهنة الصحافة. مع انها مهنة كبيرة جدا ومهمة جدا . وظه اللي بتمناه علي المستوي العملي .

تما اللي بتمناه على المستوى الاجتماعي ..أن ربنا يخلي لي امي وبنت اختي وأختي وأهلي و اخويا هو ومراته وأكون عمته قريب إن الله .

كلير توفبق في عرب وود


ايه الجديد بالنسبة للإعلامية كلير توفيق في 2020 ؟

الجديد بالنسبة ليا ان شاء الله ان شاء الله المجلة تطلع بشكل مختلف وجديد ومتنوع ويعجب القراء.

الإعلامية كلير توفيق تصرح لجريدة عالم النجوم عن ماتتمنا في العام الجديد

تحبي تقول ايه لجمهورك والناس اللي بتحبك   بمناسبة السنة الجديدة ؟

جمهووووري..  لا الكلمة دي كبيرة اوي عليا ، هقول لأصحابي كل سنة وأنتم طيبين و في حياتي دايما و داعمين ليا ، وانا مبسوطة ان ناس كتيرة اتعرفت عليها ومش مضايقة اني خسرت ناس الحياة عبارة عن مدرسة كبيرة لازم كلنا نتعلم منها ومحدش يتأفأف من التجارب الوحشة

لا  التجارب الوحشة دي بتكون تمهيد لحاجات حلوة ، ربنا يخلي كل واحد يحقق كل اللي نفسه فيه ولو ربنا أتأخر في الاستجابة ماتزعلوش بيبقي حابب ان هو يسمع صوتنا اكتر.

و أحب ابعت رسالة لاصحابي اللي مش معانا يعني غنوة و مصطفي العلي واحمد السيد وطلعت زكريا و هند موسي حبيبتي عايزة أقولهم ان انتوا هتفضلوا موجودين في حياتي لحد ما اقابلكم ويارب أكون … دعاء الناس ده فايدة ليكم. و ان انا عمري ما هبطل اكتب البوست لو حتي حد اضايق منه وانا مش بعمل كده علشان الناس تدخل تقولي انتي أصيلة خالص انا حابة اعمل ده لان الناس دي ليها أفضال عليا ربنا يرحمهم ويلحقني بيهم علي خير قريب.

تكريم كلير توفيق في معرجان بور سعيد

زر الذهاب إلى الأعلى