حواراتعاجلعالم الفن

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم “عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه”

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم “عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه”

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي

حوار: مادونا عادل عدلي

نقابة المهن التمثيلية مليئة بالكنوز من الممثلين

نرمين الفقي هانم وليدي

راهنت على كتير في الا انا ونجحت

فنان مميز، عشق الفن وأصبح كاستينج دايركتور مهم لحكايات مسلسل الا انا تابعًا لشركة اروما له وجهة نظر يحترمها الكثير، راهن على الكثير من الشباب النجوم وأصبحت مشاهدهم تريند وهذا ما كان يراهن عليه الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
أحمد فرغلي

وكان لـ جريدة عالم النجوم حوار مع الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي عن حكايات الا انا الذي شارك فيها ككاستينج دايركتور

مسلسل إلا أنا تريند منذ عرضه.  فما شعورك؟

منذ عرض العمل بالفعل كان تريند عند عرضه في السيزن الأول وكان تحدي صعب عند موافقتي أن اكون الكاستينج دايركتور للعمل فكان لازم اعيش مع أستاذة مريم الاحمدي في حكاية جميلة عوض فكان تحدي قوي.

الحكاية بتصل للتريند ليس من الحكاية فقط ولكن من كل عناصر المسلسل، التريند ان تقدم عمل الجمهور يصدقه، تحاول تقدم للناس ممثلين شبههم وفي نفس الوقت يكونوا شاطرين فده كان تحدي كبير بالنسبة لي فقبلت التحدي وشاركت ككاستينج دايركتور العمل والحمدلله كان اول عمل وصلت للتريند فيه.

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
الكيان احمد فرغلي

وفي السيزون ده شاركت اروما بحكاية للنجمة سهر الصايغ وللنجمة يسرا اللوزي حققوا نجاح كبير جدًا
وبعدها قدمنا حكاية بدون ضمان للنجمة هنادي مهنا وهاجر احمد الحكاية كانت مميزة فأنا بدأت السيزون بحكايتين وصلوا تريند فكان لازم بدون ضمان تصل لهذا أيضًا، والتعامل مع استاذة ياسمين كامل كان فيه غموض لانها رفضت ان اقرأ ورق العمل لسرية العمل فكنت شغال بناءًا على تعليمات منها والحمدلله.

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
أحمد فرغلي

ما هي الأساس الذي تختار عليه الفنانين وخاصًا الشباب ككاستينج دايركتور؟

اولًا بشوف الورق وبفرغه بايدي وبعد ذلك بشوف البيئة العمل من هاي كلاس ل شعبي ل طبقة عادية وبشوف الشخص مناسب للدور ولا لا من خلال صورته اولا وبعد ذلك ببدأ أشوف شغله، بشوف فنانين من معهد فنون مسرحية او نقابة المهن التمثيلية مثلًا، وانا من وجهة نظري نقابة المهن التمثيلية مليئة بالكنوز من الممثلين

مافيش ممثل طلبته في مسلسل وراهنت عليه الا وكسبت الرهان محمود فايز راهنت عليه في بدون ضمان ووردشان مجدي وكسبت الرهان وعلى الهامش راهنت على اكثر من فنان وكسبت الرهان وكنت رشحت وفاء عبدة لمشهد معين في عمل من حكايات الا انا ورشحتها ونجحت جدًا بدور عفاف.

ورفعت شعار على صورة على السوشيال ميديا ليا وعلقت “عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه”.

شايف القصص القصيرة ناجحة اكثر؟

بالتأكيد ناجحة لاننا في مرحلة محتاجة لكدة شفنا ده في رمضان لاحظنا المسلسلات ذات ال 15 حلقة بتنجح عن الأعمال ال30 حلقة، الشعب حاليًا مابقاش حابب ينتظر الـ 30 فخير الكلام ماقل ودل، الأعمال القصيرة هي دراما خفيفة.

في رمضان الماضي نجح جدًا مسلسل كوفيد 25 ومسلسل بين السماء والأرض وكلها اعمال قصيرة حققوا نجاحات كبيره على عكس أعمال ذات الـ 30 حلقة.

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
أحمد فرغلي

البونبوناية من وجهة نظري..حدثني قليلًا عن نرمين الفقي

هي بالفعل بونبوناية كما لقبتيها.. فهي طاقة ايجابية جدًا سواء في اللوكيشن او الشركة، نرمين من أول مرة تظهر فيها تقول الليدي، انا واثق انها اشتغلت على نفسها جدًا لأنها بتقدم واقع بيلمس الحياة، نرمين بتحب كل الناس وبتساعد الكل فالهانم نرمين الفقي ايقونة نجاح حقيقية.

كنت متوقع نجاح على الهامش كنجاح بدون ضمان؟

طبعًا كنت متوقع جدًا فالعمل لرباعي مميز من مؤلف ومخرج وأبطال.

بالتأكيد.. في مسلسلات بحب اشتغلها علشان تضاف للسي ڤي، نجوم الحكاية الرباعي عارفين يعني ايه نجاح بداية من النجمة نرمين الفقي عارفة يعين ايه نجاح فنانة بتحب النجاح جدًا، ثانيًا صبري فواز اي حد بيحب يشتغل معاه ثالثًا اماني التونسي مؤلفة العمل عظيمة فهي كتبت افلام من اجمل الافلام في السينما والرومانسية “قصة حب، تؤام روحي” فيلمين مهمين جدًا افلام عظيمة وأخيرًا وليس أخرًا أستاذ احمد شفيق أي حد في في مصر يحب يشتغل معاه عارف بينجح ازاي من سنين مضت كنت ممثل وأنا حابب جدًا اشتغل معاه وحاليًا بشتغل معاه ككاستينج دايركتور.

منذ بداية قراءتي للعمل وانا متأكد ان العمل سينجح وفي البداية حدثت مكالمة بيني وبين الأستاذة اماني قولتلها مبروك المسلسل عظيم وقولتلها احنا هنصل للتريند في يوم من الأيام والحمدلله وهذا معناه ان ادارة اروما مهمة جدًا من مديرين انتاج وغيره فكل عوامل النجاح بيوفروها فشكرًا ليهم ولشغلهم.

الكاستينج دايركتور أحمد فرغلي في حوار لـ جريدة عالم النجوم "عفوًا هذا الزمان اعطاء كل حقًا حقه"
أحمد فرغلي وسط الامواج

هل تستطيع ان تقيم عمل ما في الدراما؟

صعب اقيم عمل سواء حلو او وحش ولكن لو عمل انا كاستينج دايركتور بحاول اعرف مؤشر العمل وصل لفين وفي اعمال كثيرة لم كنت اتوقع انها تنجح ونجحت نجاح كبير، فانا
حاليًا صعب اقيم مساحتي صغيرة.

هل تسعى لشئ ما الأن؟

انا بسعى حاليًا ان احاول اكبر ال سي ڤي ككاستينج دايركتور فطبعًا في عبقري من المخرجين العبقريين اسمه احمد يسري اتمنى أضيفها للسي ڤي عندي واشتغل معاه ككاستينج دايركتور.

هل من اشخاص تود ان تشكرهم من خلال حوارنا؟

احب اشكر جدًا شكرًا اروما وبالاخص الاشراف العام علي الانتاج الاستاذ مصطفى العوضي واستاذ احمد عبد العزيز المنتج الفني لانهم صدقوا احمد فرغلي وامنوا بيه جدًا وهما السبب في شغلي مع استاذة مريم الاحمدي واستاذ محمود كامل واستاذة ياسمين كامل واستاذ احمد شفيق واستاذ اشرف الشال واستاذ محمد حسني واستاذ محمد رفعت فهما اللي عطوني الفرصة دي ودايمًا بيصدقوني في شغلي وبيساعدوني جدًا بحبهم وبعتبرهم اخواتي.

حدثني قليلا عن ورشة إعداد الممثل الشامل؟

انا بقدم ورش بحب جدًا اشوف الفنان الأول لو عنده تمثيل وببدأ اتواصل معاه قدام الكاميرا وبعطيه مساحة كبيرة.

سعيد المسلماني

مساعد رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى