أهل المغني

حسن شاكوش وكمال عن أزمة “خمور وحشيش” في الاستاد “

اقرأ في هذا المقال
  • حسن شاكوش وكمال عن أزمة "خمور وحشيش" في الاستاد "
  • حسن شاكوش وكمال "الفلاشة عليها نسختين" والأغنية دخلت كل بيت مصري وبلاش قطع عيش
  • عمرو كمال الغلطة كانت مش مقصودة ونرجوا من الجمهور أنه يسامحنا
  • حسن شاكوش الأغنية دخل بيت كل مصري
  • مستعدين الذهاب إلى النقابة للاعتذار وأنتوا مترضوش لينا بوقف الحال

حسن شاكوش وكمال “الفلاشة عليها نسختين” والأغنية دخلت كل بيت مصري وبلاش قطع عيش

حسن شاكوش وكمال
حسن شاكوش وكمال

حسن شاكوش وكمال ، عبر حسابهما على موقع “فيس بوك” اعتذارا للجمهور عن لفظتي “خمور وحشيش”، ضمن أغنية “بنت الجيران”، التي قدماها في حفل عيد الحب في ستاد القاهرة الجمعة الماضية.

وقال حسن شاكوش إنه وعد نقيب الموسيقيين هاني شاكر، بحذف مقطع “خمور وحشيش” من الأغنية، مؤكدا أنه وعمر كمال لم يتمكنوا من إجراء بروفة حفل ستاد القاهرة، نظرا لضغط العمل و شعورهم بالإرهاق الشديد، ولم يستطيعا إلغاء الحفل، “من الصعب جدا الاعتذار عن الحفلات اللي اتفقنا عليها لأننا حصلنا على العربون”.

وزميلنا اللي كان موجود بتاع الصوت شغل النسخة القديمة

حسن شاكوش يوضح الأمر ويعلق .. “المشكلة إن الفلاشة كان عليها النسختين وزميلنا اللي كان موجود بتاع الصوت شغل النسخة القديمة اللي وعدنا الأستاذ هاني شاكر إننا نغير الكوبليه ونعدله وننزلها تاني، والشعب المصري يسمع الغنوة بالنسخة الجديدة، وبالإفيه اللي الناس حبته، وتفاجئنا ان النسخة القديمة هي اللي اشتغلت”.

شاكوش وكمال
شاكوش وكمال

عمرو كمال الغلطة كانت مش مقصودة ونرجو من الجمهور أنه يسامحنا

وتدخل عمر كمال في الحديث، قائلا: “نكرر اعتذرنا للشعب المصري والأستاذ هاني شاكر، الغلطة كانت مش مقصودة، ونرجوا من الجمهور أنه يسامحنا، إنتو مترضوش لينا الضرر، بقطع العيش ووقف الحال، خاصة أننا عندنا التزامات كثيرة جدا وحفلات داخل مصر وخارجها، بلاش قطع العيش”.

حسن شاكوش و كمال” لما يثار حول أرباحه” من موقع “يوتيوب”، عن أغنية “بنت الجيران”، نافيا حصولهما على 54 مليون جنيه، “بخصوص حكاية 54 مليون جنيه على قناة شاكوش، سبق وقلت مع الأستاذ عمرو أديب: يا جماعة اليوتيوب لا يعطي دولارت إلا عدد الثواني الخاصة بالإعلانات، والشركة اللي وقعنا معاها هتاخد 50% من فلوس اليوتيوب”.

وأكمل: “معظم الفلوس هاتيجي بعد 3 أو 6 شهور على الأقل من طرح الأغنية، والأغنية لم تطرح إلا من شهر ونصف فقط، يعني ممسكناش الفلوس ديه في إيدينا”.

حسن شاكوش الأغنية دخلت بيت كل مصري

وتحدث حسن شاكوش مرة أخرى على حديث “كمال”، ولكن هذه المرة عن نجاح أغنية بنت الجيران ، حيث أكد أن الأغنية دخلت بيت كل مصري وحصلت على المركز الثاني في العالم من حيث عدد المشاهدات، “سعداء أننا قدمنا لون أغاني جديد أحبه 100 مليون، (بنت الجيران) دخلت كل بيت، وحصلت على مركز الثاني على العالم، رقم شرفنا وأسعدنا كثيرا في مصر، سعيد إننا كمصريين نعتبر الثاني على العالم”.

مستعدين الذهاب إلى النقابة للاعتذار وأنتوا مترضوش لينا بوقف الحال

وكرر اعتذاره مرة أخرى للجمهور، قائلا: “مستعدين الذهاب إلى النقابة أو أي جهة وكتابة إقرار، بإننا لن نكرر هذه الغلطة مرة أخرى، هنقدم أعمال جيدة، وأنتوا مترضوش لينا بوقف الحال، خاصة أننا شباب في بداية حياتنا، وإن شاء الله هتسمعوا الفترة اللي جاية شغل نظيف، يناسب كل بيت في مصر”.

دعاء نصر

رئيس مجلس الإدارة والمشرف العام على التحرير
زر الذهاب إلى الأعلى