مقالات

مصر ونقطة تلاقي البيانات العالمية … بقلم : حمادة عبد الجليل خشبة

مصر ونقطة تلاقي البيانات العالمية … بقلم : حمادة عبد الجليل خشبة

مصر ونقطة تلاقي البيانات العالمية … بقلم : حمادة عبد الجليل خشبة
حمادة عبد الجليل خشبة

نجحت مصر في أن تتحول لثاني أكبر مركز مهم في العالم لعبور كابلات الانترنت بعد الولايات المتحدة الأمريكية.

ومن هنا يتوجب على البعض أن يسأل سؤال مهم هل الموضوع سوف يؤثر على استخدام الانترنت في مصر؟ وايه فوائده الاقتصادية أو سياسية  على مصر؟

أصبح الإنترنت جزء أساسي من حياة المصريين واقتصادها  وأهمية للدولة لا يقل أهمية عن أهمية الطاقة البترولية والكهربائي وماما نجحت مصر أن أصبحت مركز مهم جدا في إنتاج الطاقة أصبحت مصر مركز مهمة أيضا في عبور كابلات الإنترنت للعالم.

بدأت بسبب عبقرية الموقع الجغرافي لمصر الذي يتوسط  العالم الشرقي والغربي وتشرف على طرق التجارة البحرية وبتطل على قارة أوروبا وتربط أوروبا بالمحيطين الهندي والهادي من خلال قناة السويس الموقع العبقري ده خلي مصر يمر على أرضها ومياهها الإقليمية ١٧ كابل بحري للانترنت في العالم لتصبح مركز ثاني بعد الولايات المتحدة الأمريكية من حيث عدد الكابلات البحريه يعني 17% من جميع الكابلات البحرية في العالم ده غير 7 كابلات بحرية جديدة هيدخلوا الخدمة خلال السنوات التالية وده معناه ان مصر  تنقل أكثر من 80% من البيانات التي تأتي من قارة  اسيا الى اوروبا والعكس.

يعني الامر ببساطه مصر زي ما بقت مركز إقليمي لتداول الطاقة برده مركز رابطه عالمي لكابلات الإنترنت والسؤال المهم هنا ازاي ده حصل ازاي مصر قدرت تتفوق على المنافسين الإقليميين وتفوز بصفقات كبيرة في نقل الانترنت كان آخرها صفقة مع جوجل واضح أن الرئيس السيسي مدرك كويس لأهمية الانترنت اشتغل الرئيس على اكثر من محور. 

المحور الأول : كلف الحكومة بعمل حاجه اسمها داتا سنتر على كابل الإنترنت الدولي البحري اللي بيمر في المياه الاقليميه المصريه، وده مفيش غير 100 بس في العالم وده بيعلي سرعة الانترنت من خلال توصيل الإنترنت فائق السرعة ويوفر القدرة على تصدير الانترنت للدول المجاورة وتكلفته أكثر من اثنين مليار دولار.

المحور الثاني : إحلال كابلات النحاس الموجودة ذكاء بللت الفايبر تكلفته كانت حوالي 17 مليار جنيه منذ عام 2020

المحول الثالث : انشاء مشروع كابل هارب لربط مصر مع الدول الأفريقية بشبكة واحدة ومن المحتمل دخول الكابل الخدمة خلال السنة القادمة، خط هارب بيربط كمان إفريقيا بأوروبا من خلال مصر، وهي شكل حلقة كاملة حوالين قارة أفريقيا والذي ينفذ هذا المشروع هو مصر.

ودخول مصر في تحالفات دولية عالمية من خلال إنشاء الكابل البحري( 2 افريقا) والذي يبلغ طوله حوالي 37,000 كيلو متر والذي يربط اوروبا والشرق الاوسط و16 دولة أفريقية أخرى، والكابل ده هيوفر مسار إضافي يربط بين البحر الأحمر والبحر المتوسط.

ايضا شركة مصر في مشروع كابل السلام الذي يربط أوروبا بشرق أفريقيا وباكستان ويمتد ل 12,000 كيلو متر وبعد كل المصاريف والاستثمارات دي طبعا هتقول لي ايه العائد من ده كله على مصر؟ هاقول لك

 اولا الاستثمار في البنية التحتية للإنترنت يساعد على تحسين الخدمة محليا وزيادة الاستثمار فيها وتوفير الانترنت بسرعات عاليه وده اللي هينعكس على الاستخدام الشخصي وحجم الاستثمارات الأجنبية زيادة التجارة الإلكترونية، الاستفادة من رسوم عبور الكابلات وصلت حوالي ثلاثة مليار جنيه سنويا، من رسوم مرور الكابلات في 2019 بس ، يعني رسوم المرور اغلى من مرور الغاز والنفط وبيمثل جزء مهم من الدخل القومي للدولة، ويشجع على استثمارات أجنبية في الاقتصاد الوطنى.

البيوت والمصانع والشركات يعني الاقتصاد سواء في أوروبا وأفريقيا هيكون مربوط بيه، يعني الموضوع بقى صناعة كامله وضخمه وكمان سياسه عشان كده المنافسه مش سهله وأهل الشر مش ساكتين والحرب شغال ، وجربوا بالفعل انهم يمد كابل الانترنت لجوجل عبر إسرائيل، لكن هل ده منع من تحول مصر لنقطة تلاقي خطوط الانترنت في العالم، الإجابة لا،

زادت أهمية مصر خاصة بعد دخولها في تحالفات كبرى مع أكبر مزودي خدمات الإنترنت في العالم  زي الشركات الصينية وفيسبوك وجوجل  وشركة الاتصالات الافريقية.

لذلك أصبحت مصر ثاني أكبر مركز مهم في العالم لعبور كابلات الإنترنت حول العالم ونقطة تلاقي هذه الكابلات  وممكن يتم شل حركات الاتصال حول العالم من خلال مصر. افهموها براحتكم!

هناك مشروعات كبيرة في مصر سواء مشاريع الكهرباء او مشاريع النفط او مشاريع الغاز وتضيف عليهم مشاريع كابلات الانترنت مع الإسكان والطرق والكباري وتوطين الصناعة واستصلاح الاراضي واقامة مدن ذكية عملاقة غير مسبوقة، معنى ذلك ان الكل في مصر بيتحرك في سيمفونية مصرية واحدة اسمها خطط التنمية الشاملة المستدامة.

حقك كمصرى تكون فخور ببلدك وسعيد باللي بيحصل فيها وتشارك في الملحمة المصرية دي اللي التاريخ يخلدها بأحرف من نور ، تخيل معي ايه اللي جاي في الطريق و ازاي مصر هتكون قبلة الشرق والغرب دافع عن بلدك بمنتهى القوة والشجاعة لأن غيرك بيخونها بمنتهى الخسة والوقاحه.

حفظ الله مصر حفظ الله الوطن

سعيد المسلماني

مساعد رئيس تحرير الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى