عاجلعالم الفن

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية
بوستر مسرحية شفيقة المصرية

كتب / حنا النجار

جميع أبناء جيلي ومن سبقونا تربوا وترعرعوا على مسلسلات ذو طابع أخلاقي واجتماعي وهذه المسلسلات كان لها دور فعال في تنشئتنا وتكوين كينونتنا الشخصية والاجتماعية والعائلية ومن هذه المسلسلات كان أبرزها مسلسل يوميات ونيس بطولة النجم القدير محمد صبحي و الراحله الفنانه القديرة إسعاد نصر وكان يشاركهم في البطوله مجموعه من النجوم الشباب كان من بينهم النجم البارز الفنان فادي خفاجة حيث كان يقوم بدور أبن ونيس ، شارك الفنان الكبير فادي خفاجة في عدة مسلسلات مع باقه من المع نجوم الزمن الجميل.

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية
فادي خفاجة

فنحن نراه يخطف الشاشه منذ صغره بخفة ظله واداءه المميز سرعان ما يجعلك تنتبه له وفي بعض الأحيان تراه يكون محورا لبعض الاحداث التي تدور داخل العمل الفني ، فادي خفاجة مسيرة فنية بدأت منذ ما يقرب من خمسه وعشرون عاما ويعتبر من أشهر أبناء جيله ذو ثقل فني ودرامي كبير.

أما عن أعماله المسرحيه أوضح الفنان فادي خفاجه أنه يشارك حاليا في مسرحيه شفيقه المصريه والتي تدور أحداثها حول فتاه تدعي ” شفيقه” تقوم بالهروب من بيت أهلها وبتروح بيت شوق الي بتشتغل عالمه الي بتعمل افراح وعندها راقصات بعد كدا بتبتدي شفيقه الي هربت وراحت قعدت في بيت شوق ان هي بتدرب في بيت شوق بشكل كويس ف بتشوفني وبتشوف شخصيه ” زكي” الي هو يعتبر الولد اللقيط مجهول النسب الي لقيته شوق وربته فلما بتيجي شفيقه تهرب وتروح بيت شوق وبتشوف زكي وزكي بيشوفها بيبتدي يعجب بيها جدا ويبتدي يحبها بس هي برضو كانت شايفاه أخ ليها لحد ما الزهر بيلعب مع شفيقه وتبتدي تبقي رقاصه كبيره والبشوات يجروا وراها ويطاردوها.

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية
فادي خفاجة

وبتفتح كباريهات كبيره وتفضل تصرف علي زكي وبتحاول تكمله تعليمه بس هو شايفها برضو حب راجل لست عكس ماهي شايفاه حب أخ ، بتبتدي تتصاعد الاحداث لحد ما بتحاول تزوج زكي ل بنت باشا فبرضو بسيب بنت الباشا وأبتدي اهمل الشعر والثقافه لانه زكي فالاساس فنان أي حاجه في الدنيا بتكون عاجباه بيعبر عنها بالشعر ،وشخصيه زكي شخصيه حالمه وطموحه جدا لكن هو عنده مشكله كبيره جدا لانه هو في الاول والاخر مجهول النسب لقيط ثم بتتوفي شوق الي ربته وبيسافر بعد كدا مع شفيقه فرنسا لحد مهي بتأكدله تماما انها مش بتحبه حب رجل ل آمراءه بتحبه حب أخ فبيبتدي زكي يدمن مخدرات ويشم هيرون ويبتدي يكون عكس المسرحيه الي ابتدء بيها في المسرحيه تماما لغايه مابياخد جرعه هيروين زايده وبيموت علي المسرح  فهي بتبتدي الدنيا كلها تسود فعنيها وبتهمل الرقص وبتهمل كل حاجه فبيتنصب عليها من الرقصات الي شغالين معاها وبياخدو منها كل حاجه وبترجع مكسوره بني ادمه بسيطه جدا وبترجع تتكلم مع الباشا بتقوله انها من بعد زكي هي بقيت ما بتسواش وبتبدء الاحداث تتصاعد لحد مهي بتتوفي .

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية
مسرحية شفيقة المصرية

أضاف خفاجة أن المسرحية مأخوذة من فيلم شفيقة القبطية للنجمة هند رستم ولكن تم عمل المعالجة للعمل المسرحي ، أما المسرحية من تأليف الراحل دكتور مصطفي سليم إخراج محمد صابر وتحت قيادة رئيس البيت الفني لقطاع الفنون الشعبية والاستعراضية الدكتور عادل عبده ورئيس قطاع الشؤون للإنتاج الثقافي الاستاذ خالد جلال ، يشارك أيضا في بطولة المسرحية باقه من المع النجوم ( النجمة علا رامى . النجم مجدى فكرى . سوليست فرقة رضا النجمة دعاء سلام . النجم علاء عوض  . النجمة منه جلال . النجم وائل علاء . اسماء الباجورى . شيرين موسى . رغده جمال . المطرب مالك . سعيد البارودى . تامر يوسف . أحمد راضى ..

نجم مسلسل يوميات ونيس يتألق في مسرحية شفيقة المصرية
فادي خفاجة

موضحا أن المسرحية تعرض يوميا الساعه ٩ مساءا بمسرح البالون عدا يوم الثلاثاء أجازة

سعيد المسلماني

مساعد رئيس تحرير الموقع
شاهد ايضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى