هوامش تختلس المشاهد وتتجلي الأنسانيه على شاشات السينما
كتبت : مارلين ميخائيل
هوامش تختلس المشاهد … تجاويف ملئة بها تفاصيل حياتي تحكيني وتحكي لي عن ملامحك باتت تلبّسني أنظر فى أمرآةتبدل وجهي بكِ و منّي يمضي بي يا حبيبي الشّوق إليك ؟ أنت في أفكاري في ليالي ونهاري صورتك محفورة بين جفوني.. يا حبيبي أيعقل أن تفرّقنا المسافات وتجمعنا الآهات؟ يا من ملكت قلبي ومُهجتي لآجل ماذا ؟ ومن لانهم يقولون عنكِ مجنونة ومنذ متي وجنون عائق فأنا مجنون بكِ ، أتصدّقيني إن قلت لكِ أنّ الجمال خُلِق من عينيك حين رؤياك .. الجميع يقولون خلى بالك من عقلك وأنتِ عقلي .
أجمع المخرج الكبير محمد عبد العزيز سيمفونية عذبه بطولة عادل إمام وشريهان وموسيقي تصويريه الموسيقار عمر خيرت أنتاج سنه 1985 وأظهر فى العمل السينمائي السور الذي يفصلنا عن المريض النفسي وما يحتاجونه لانهم بشر مثلنا ولكن تعرقلت حياتهم لسبب ما ، فى ذلك المشهد الذى تحدث فيه الفنان الكبير عادل أمام عندما قال له أحد زملائه أنت هتعمل عقلك بعقلها فرد : ياريت أوصل لعقلها وأعرف أيه اللى ملخبطة قمه فى الأنسانية والمشاعر والأحساس , و بين عتمة أبدية حتى إشعار آخر وبين مزيج من العتمة والظلم ضوء يشرق للجميلة لشريهان من سقف الصمت , يتدلى صوتك العاتب كالمصباح الشرس ليجعلة يبحث عن الحقيقة المخفية الأفعال الإنسانية تنبع من الأخلاق العاطفة، الرغبة فى ذلك .
ومن أجمل المشاهد تستحق جوائز عالمية بين شريهان وعادل أمام عندما قال لها :-
بحبك ..
– تقصد هتتحملني ؟
– مش فاهم !
– أنا كلي عيوب !..
– أنتِ جميلة .
– مش جميلة أنا عصبية ومتسرعة وساعات بكون غبية وخوافة .. أنا بزعل وبسكت وببعد ومش بعاتب، أنا صعب تفهمني وتعرف مالي لأن أنا مبقتش عارفة مالي ؟
أنا منطفية وكئيبة وحزينة ودمي تقيل وتعبانة وبصدع ديمًا الصداع بيقفلي يومي بيخليني أقولك بكرهك وأنا مش بكرهك، مش اجتماعية ومبحبش الأختلاط وبغير أوي وبقفل على إللي بيحبوني بترباس وهخنقك ومش هتعرف تتنفس، أنا بعيط ومش بتكسف من ده ممكن أعيط في الشارع قدام الناس أو وأنا باكل أو وأنا بضحك حتى، أنا مش ببدأ هتحسني باردة مع أني مش كده بس معنديش طاقة أبدا أي حاجة فاهم .. أنا بطيئة وإللي عاوزني لازم يتحمل ويحاول معايا مرة وأتنين وعشرة وميزهقش لإني بخاف أسلم قلبي لشخص، أنا منطوية ومنِعزلة وروحي مش حلوة ولا حاجة روحي متبهدلة حزن وكسر خاطر وخذلان…
وعيوب كتير، أنا صندوق أسود مقفول أرجوك متفتحوش لإنك هتجرب وأنا هحاول أديك فرصة عشاني لإني محتجاها يمكن أكون أحسن .. يمكن تكون أنت المختلف إللي روحي مستنياه، بس أنت هتزهق وأنا هفتح صندوقي عالفاضي ومش هينوبني غير الوجع …
– خلصتي ؟
– أيوة هتمشي صح ؟
– هنمشي صح ..
– لوحدك ؟
– لوحدنا ..
– شيل النون !
– لأ ..
– ليه ؟
– لإني بحبك ..
– تقصد هتتحملني ؟
– مش شايفك عبء .. ينفع أطمنك ؟
– طمني ماشي
إن الانسان هو الذي يرى الأشياء كما يريد فالأشياء تبدو قبيحة أو جميلة رهناً بوجهة نظر المتأمل ، ذلك يعني أن الجمال ليس القائم خارج ذات الانسان ، و لكن الجمال الحقيقي هو الموجود في داخل الروح الانسانية ، (منبر الإنسانية قلبها الصامت لاعقلها الثرثار جبران خليل جبران ) .