حوارات

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية
الشيف إيهاب فضل

إعداد وحوار / مايسة محمد عبد الحميد

الشيف إيهاب فضل محمود، تخرج من المعهد العالي للسياحة والفنادق، وعمل كمدرس في المعهد العالي للفنادق، ثم التحق بالفنادق. الفور ستار والفايف ستار،سافر خارج مصر وعمل في. مجموعة سلاسل عالمية، واكتسب خبرات وثقافات. ثم عاد لمصر والتحق بعدة فنادق، مثل انتركونتيننتال والمينا هاوس.

ممكن حضرتك تعرفنا على أكاديمية ارب ورلد؟ 

أكاديمية وورلد آرب شيف أكاديمية معتمدة لتدريس المواد الفندقية. احنا مجموعة شيفات شيف أحمد القاضى والشيف محمود فرج وانا اسسنا المكان. ومعانا مجموعة من المدربين ذي ما حضرتك شفتي الشيف وليم والشيف محمود فرج والشيف سعيد الدميري. والشيف فرج على والشيف محمد الحاوي والشيف محمد جلال والشيف اسمي.

فى أكاديمية وورلد آرب شيف عندنا مطبخ أحترافي في القاهرة وكان تفكرنا اننا ننقل الفكرة لكل محافظات مصر. ولكن التكاليف باهظة والتضخم وأسعار المعدات. فبدأنا ندور على شركاء فتعاونا مع ناس في المنصورة وناس في اسكندرية. وفي النهاية تعاونا مع شركة مصر للسياحة زي ماحضرتك معانا المرة اللي فاتت
اننا نمضي معاهم بروتوكول تعاون.

من صاحب فكرة التعاون مع منظمة سياحية تابعة للحكومة؟

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية
كبار شيفات مصر

الحقيقة هي فكرة الفندق هما اللي بحثوا عنا وعن مدرسة محترفة تكون على المستوى. ويكونوا شايفين فيها نخبة من المدربين الأكاديمين فعلا المعتمدين داخل مصر وبرة مصر وتواصلوا معنا ولبينا الندأ سريعا

هل تم الاتفاق دون نقاط خلاف بين الطرفين؟

لا يوجد عمل دون خلافات لان ذلك مستحيل لازم نختلف في الرأي لكن ذلك لا يفسد الموضوع وفي النهاية. لابد أن نلتقي عند نقاط وسطية ومفيش ديل بيتم من المرة الأولى. ومفيش ديل بيتم بدون جدال لكن في النهاية اللي يهمنا ان الديل طلع للناس بأحسن صورة الحمدلله. وهدفنا الأول والأخير مصلحة المتدرب ومصلحة المجال. لا الفندق منتظر التربح من الأمر ولا الورلد أرب شيف لأنها مؤسسها غير ربحية تماما الحمدلله.

ما هو دور الشيفات في بروتوكول التعاون الموقع؟

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية
لقاء الشيفات بالاستاذ ياسر سرور

الدور في التعاقد هو دور مجلس إدارة ورلد آرب شيف ولكن أدوار الشيفات فكلا له دور في مجاله وادوار الناس من المسترات اللي هتبدأ تدرس مثلا بروتوكول اوتدرس اكونت او تدرس تدرس هاوس كيبنج كلا سيقوم بدوره في مجاله اللي عنده الخبره الكافية اللي يقدر ينقلها لجيل جديد يطلع بمستوي مشرف في مجال الضيافة في مصر.

ما رأي الشيف إيهاب فضل في دورات اللونج ترام التي أقتراحها مستر ياسر سرور؟

دورات اللونج ترم دورات تعطي للمدرب مساحة انه يفكر في اللي بيتعلمه يعني انا انهاردة لنا احضر كورس ٣ أيام انا بمشي من أمام المدرب اه في تواصل بعد كل كورس او في نهاية كل دورة.

في اي مجال احنا بنعمل جروب على الواتس لهذه الدورة بس بيتابعوا مع المدرب بتاعهم بينقلوا له الأفكار بينقلوا له المشاكل اللي بيواجهوها وهو بيرد عليهم بالإيفادة في الموضوع ولكن اللونج ترم بيعطي فرصة أكبر انه بيقابل مدربه تاني بعد اسبوع يعني هو بيقعد مع مدربه ده شهر ونصف بفكر متصل وعمل متصل والاتصال متاح في اي وقت أثناء الشهر ونصف ده هو بيراجع حاجات كتير انهاردة.

انا لما بعمل دورة قصيرة لمدة ثلاث ايام لو جيتي تنفذي بعد الدورة وقابلتك مشكلة وبتبقي عايزة تقابلي مدربك عملي احيانا بيكون في صعوبة ولكن لو انت في الأسبوع الأول من اللونج ترم قابلتي مشكلة فأنت في الأسبوع التاني بتقابلين المدرب والثالث بتقابلي المدرب والرابع والخامس دي بيقبي فيه إتاحة فرصة اكبر للمدرب انه ياخد اللي عند المدرب.

هل هناك كورسات قصيرة أم لونج ترم فقط؟

إيهاب فضل وتوقيع برتوكول تعاون مع فندق رومانس بالأسكندرية
كبار شيفات مصر

لا طبعا أحنا عاملين الشرط كورسز اللي هي الدورات المتخصصة هيكون فيها كثافة عالية جدا من المعلومات.

هل ستقتصر الكورسات على المتخصصين في الفنادق وخريجي سياحة وفنادق؟

لا طبعا احنا بنكلم المحترف وبنكلم الهاوي وبنكلم صاحب المشروع نفسه عشان يكون على دراية بالرجال اللي معاه بتعمل اه ومش مستهدفين بها الأكاديمين وبس وده دورنا بقى ناخد الشخص العادي ونحوله لشخص اكاديمي.

هل ستحتوي الكورسات على كيفية التعامل مع السائح؟

طبعا مجال الضيافة مش مقتصر على المطبخ لان السائح من البداية لو ما تقابلش كويس ولو المكان مش متوضب كويس مش هيقعد لان السائح بياكل في الأخر مش في الأول.

هل مطبخ الفندق معد إعداد كامل لاستقبال عدد كبير من المتدربين؟

 

لا أعداد المتدربين احنا دايما بنقتصر ان الدورة لا تتعدى العشرة ليه عشان يقدر في ٨ ساعات او ٧ ساعات اللي بيقضيهم مع المدرب يكون في استيعاب كامل ويقدر المدرب يحتوي كل أسئلة واخطأ المتدربين. فاحنا مش همنا الكم احنا همنا الكيف لما اطلع في السنة ٢٠ متدرب صح احسن ما نطلع ١٠٠ مستفدوش بحاجة.

هل تم التعاقد مع الفندق علي كورسات فقط ام هناك اتفاقيات أخري ؟

عندنا ان شاء الله هنظم مسابقات وهنظم اسابيع دولية للمطابخ العالمية وهنظم مجموعة معارضة تخدم هذا المجال.

هل الشيف أحمد القاضى سيقوم بتقديم أكثر كورس في اليوم الواحد ؟

الشيف أحمد القاضي هيشترك في دورات اللونج ترم وهي بتكون دورات a تو z في المخبوزات في نفس الوقت الشيف احمد القاضي بيدي دورات متخصصة في عدة مجالات يعني بيدرس كورس الشرقي و كورس للساليزون وكورس للتورت.

هل هناك كورسات للمناسبات لخدمة الكاترينج؟

لا الحلواني عشان يكون حلواني لازم يشتغل كل حاجة.
تركيزي هنا اعلم الكاترينج ازاي تبقى حلواني هي بعد كدة هتعرف تتصرف في اي حاجة تقابلها..

هل سيوجد جروبات وصفحات للكورسات؟

طبعا احنا بنعلن على صفحتنا ورلد آرب شيف عن الكورسات والنتائج والمناهج بس الجروبات بتكون خاصة بالمدرب والمتدربين على الواتس آب للتواصل. 

مايسة عبد الحميد

نائب رئيس مجلس إدارة الموقع
زر الذهاب إلى الأعلى