أفلام ومسلسلاتعاجلعالم الفن

لقاء شديد الخطورة بين مرسي والسيسي.. أبرز أحداث الحلقة الـ27 من مسلسل الأختيار3

لقاء شديد الخطورة بين مرسي والسيسي.. أبرز أحداث الحلقة الـ27 من مسلسل الأختيار3

لقاء شديد الخطورة بين مرسي والسيسي.. أبرز أحداث الحلقة الـ27 من مسلسل الأختيار3
ياسر جلال من الاختيار 3

مادونا عادل عدلي

قدمت لنا بعد عرض الحلقة 27 من المسلسل الوطني الشهير “الأختيار 3″ والتي حملت إسم “خطاب الرئيس مرسي” أحداث مشوقة ومثيرة

حيث عرضت الحلقة لقاء جمع بين محمد مرسي والفريق عبدالفتاح السيسي وزير الدفاع في ذلك الوقت، وتحدث مرسي عن تغيرات في الحكومة قد تساعد في وأد حالة الصدع التي أصابت الشعب المصري خلال فترة حكم جماعة الإخوان الإرهابية، ولكن الفريق السيسي طلب منه تغيرات تكون قادرة على لم شمل كافة جموع الشعب المصري وليس الإخوان فقط.

وتحدث مرسي وألقى خطاب أكد فيه أن هناك بعد المتواطئين يفصلون الكهرباء بغرض بث روح الكراهية لجماعة الإخوان الإرهابية، قائلاً: “هناك مأجور يفصل الكهرباء مقابل 20 جنيهًا”.

وفي المشهد تحدث عن قاض قام بالطعن عليه منذ فترة ترشحه في الانتخابات عام 2005، واتهمه بأنه مزور للانتخابات، وبدأ للجميع أن الخطاب الذي صاغه مكتب الإرشاد لم يكن يحمل أي شئ من لم شمل الشعب المصري بل قابله موجة غضب عارمة من الشعب وسخرية من حديث مرسي.

وفي مشهد آخر حدثت جلسة تحقيق قام بها ضابط المخابرات مصطفى مع العنصر الإرهابي “جابر” الذي كان يتولى تجهيز أجهزة “الثريا” لإرسالها للعناصر الإرهابية التى للتواصل مع بعضهم للهروب من الأمن.

وقال ضابط المخابرات الحربية للعنصر الإرهابي خلال التحقيق معه، قائلاً: “يا تتكلم صدق كله يا بلاش منه خالص”، ورد المتهم أن عمليات الشراء والنقل كان يصرف لها كميات كبيرة من الدولارات.

وحدث لقاء مشيد بين الرئيس محمد مرسي ومدير مكتبه أحمد عبد العاطي و قال مرسي لعبد العاطي: “أنا قولت في الخطاب كل اللي نفسي فيه”، ورد عبد العاطي “الخطاب سكت كل الخونة”.

وسأله مرسي عن مكتب الإرشاد وهل جاء منه أي تعليمات جديدة، ورد عبد العاطي: “مكتب الإرشاد مجتمعين من الصبح وهيبلغونا بأي جديد، والحرس الجمهوري عاوزك تتنقل من هنا علشان هيكون في قلق”.

ورد مرسي: “واضح أن الجيش شاف شغله”، ليرد عبد العاطي واضح يا فندم، وجبهة الإنقاذ هتستهدف القصر الفترة الجاية وكل المستشارين هيتنقلوا معاك”.

وقدمت كعادتها الحلقة مشهد تسريب بين خيرت الشاطر ومحمد مرسي وهذا ما يقدمه لنا مخرج العمل بيتر ميمي

وقال محمد مرسي في التسريب: يعني إخواننا في حزب النور خدوا أكتر من 8 ملايين صوت، أيوة يعني إحنا وصلنا 15 هما خدوا 8 رقم .. رقم، فإذا اقتنعوا بواحد زي الشيخ حازم مثلا هيدخلوا إعادة أنت بتتكلم عن حالة.

ويقول خيرت الشاطر: بس أنا بدأت حوار طويل معاهم في الحكاية دي برضو دلوقتي ويرد مرسي: يعني هيزيد جزء ليرد الشاطر: يعني مش هيدوله صوتهم، لأ هي المشكلة مش في حازم المشكلة إن رأسه متركبة إن لازم يكون إسلامي يعني إقناعهم بغير حازم سهل بس المهم إن أنت تديله بديل إسلامي مش إنت متدلوش، يعني بلاش حازم.

ويتابع مرسي: مفيش بديل إسلامي مناسب خد بالك هي طريقة تفكيرهم، هم معندهمش أفق واسع

ويرد خيرت الشاطر: زي ما قولت لحضرتك المرة اللي فاتت والإشكالية إن المزاج العام للناخب المصري الآن إسلامي

 فالتحدي الحقيقي إن إحنا لو وقفنا، ودي أزمة عندنا مش بقولها على إن يعني هي إحنا بنسوق لفكرة تانية لأ ده إحنا فعلا في ورطة كلنا دلوقتي لأن الشخصية دي قدام الشخصيات الإسلامية المطروحة هتبقى فرص نجاحها مش عالي

وتابع… “لأن المزاج العام كده، كذا وسبعين في المية من الناس

ويرد مرسي: ممكن تلاقي العوا نجح مثلا، الشاطر: العوا سهل ياريت العوا مش مشكلة.. لا بس حازم هو اللي هينجح كل الاستطلاعات دلوقتي الموجودة كلها جايبنها كلها نمرة واحد، مرسي: تصور إنت لما يبقى حازم”

والجدير بالذكر أن مسلسل “الأختيار 3” من بطولة كريم عبد العزيز، أحمد السقا، أحمد عز، بيومي فؤاد، صبري فواز، ياسر جلال، خالد الصاوي، محمود البزاوي، وشارك ضيوف شرف كثيرة منهم محمد البياع وآخرين ومن إخراج بيتر ميمي.

زر الذهاب إلى الأعلى